יום חמישי, 30 באפריל 2015

קצת היסטוריה על שוטוקאי בישראל

(בתמונה, מייקל רסה ויהודה בר שלום)

מקים וראשון מאמני שוטוקאי ישראל הינו מייקל רסה, שהקים בשנות ה90 קבוצה במשמר הנגב.  מייקל משמש כיו"ר הועדה הטכנית של שוטוקאי בישראל (KDS ישראל). מייקל התחיל להתאמן בשנת 1974 בKDS גיברלטר תחת בוב פיו וטוני לימה. מייקל קבל דרגת דאן 5 מסנסיי הראדה באוגוסט 2010, בתום קורס הקיץ.

מאוחר יותר, קבוצת הקראטה של בית רוס, כעת קראטה דו שוטוקאי ירושלים, הצטרפה למייקל ולשוטוקאי. (2007)
פרופסור יהודה בר שלום הקים את הקבוצה הירושלמית ב1996, בעקבות אמירה (אשתו), אשר הקימה קבוצת נשים בשנת 1995. יהודה ירש את הקבוצה של גבי, מאמן JKA מוכשר במיוחד. יהודה התאמן במשך 28 שנים בשיטת שוטוקאן קרטה (סנסיי אושימה) תחת המורה הישראלי סנסיי אריה לוי. (מומלץ ביותר לתושבי תל אביב).
יהודה התחיל להתאמן בשנת 1980 (במרס) אצל סנסיי אריה לוי. בשנת 1988 יצא לשליחות בארה"ב מטעם הסוכנות. שם השתתף באליפויות , זכה שלוש פעמים ברציפות באליפות הMidwest, שנים 1989-1991. ובשנת 1991, זכה במקום שלישי באליפות הNissei Week. בשנת 1991 קיבל, יחד עם אמירה אישתו, את תעודת איש השנה של שוטוקאן, המערב התיכון, מסנסיי אוישמה.  בנוסף,  הוא ייסד יחד עם אמירה בר שלום את דוז'ו רעות. שוטוקאן.  יהודה העביר שלוש פעמים את האימון המיוחד (חורף) של עמותת שוטוקאן.
משנת 2000 יהודה מקיים אימונים משותפים עם חברו הטוב, מייקל רסה, אז דאן 4 בשיטת שוטוקאי של מיטסוסוקה הראדה. בעקבות אימונים אלה נסע יהודה לבקר אצל סנסיי הראדה בשנת 2006. סנסיי הראדה הוא תלמידו הישיר של פונקושי, ותלמידו הבכיר של שיגרו אגמי. יהודה מאוד התיידד עם הסנסיי וגם עם ברנדר מתיה, ראש שוטוקאי צרפת, לשעבר סגן נשיא אוניברסיטת ריימס. בחול המועד סוכות תשס"ח יהודה הזמין את ברנרד מתיה ואת אשתו גלדיס (שניהם בעלי דרגת דאן 5) לאימון עם חגורות שחורות משוטוקאן ושיטות אחרות. 30 משתתפים בעלי חגורה שחורה נהנו מאימון ותצוגת קרטה ברמה הגבוהה ביותר. מאז ביקרו הזוג מתיה בישראל תשע פעמים וגם חמישה בכירים מאנגליה באו לביקור, טוני לימה, רואי מרגטס, מרי קלט, סטיב הופ ומרק הלם. (בעלי דרגת דאן 5 וכמו הזוג מתיה, חברי הועדה הטכנית העולמית)
לאחר החוויות החיוביות ביותר עם סגנון שוטוקאי של הראדה סנסיי, החליטו יהודה ותלמידיו להעביר את השייכות הארגונית של הדוז‘ו לארגון של סנסיי הראדה. בקבוצה הירושלמית יש מעל ל35 מתאמנים (מבוגרים) וקבוצה חזקה של 40 מתאמנים צעירים. בקבוצת המבוגרים ישנם מספר מאמנים המקדישים זמן להוראת הקרטה. באוגוסט 2010, עם תום קורס הקיץ, קיבל בר שלום דרגת דאן 4 מסנסיי הראדה, בסוף אפריל, לאחר סיום קורס אביב 2015, קיבל בר שלום את דרגת הדאן 5.
חברי העמותה מרבים לנסוע גם לקורסים עם סנסיי ובכירים אחרים באירופה (שיאן הנסיעות הינו רז לוי, דאן 3, ראש קבוצת לוד).  בעמותה ישנו עוד דאן 3 אחד (מתן גרוס, שהתחיל להתאמן עם יהודה מילדות) ועוד מתאמנים רבים בעל דרגות דאן 2 ודאן 1..  לעמותה יש מספר קבוצות בירושלים, משמר הנגב, מועצה אזורית אשכול, שער הנגב, ולוד.
קורס האביב של 2015 אופיין ביצירת קשר עם קבוצות אחרות ומפגשים מרתקים ופוריים (עם ד"ר רוני קלוגר, ראש קרטה דו אינטרנשיונל, ועודד פרידמן, ראש שוטוקאן ריו ובנוכחות ד"ר אורי שפר, ראש מנהל הספורט של מדינת ישראל).  בעקבות קורס מוצלח זה העמותה נתבקשה לארח מפגש רב שיטתי של בודו למען השלום במאי 2015.  

הראדה סנסיי
הראדה סנסיי הינו מסטר ייחודי ונדיר.  הוא בעל דרגת דאן 5 אותה קיבל ישירות ממסטר פונקושי (קפיצה ישירה לדרגה זאת מדרגת דאן 1).  והיה נציגו הראשון של מסטר פונקושי מחוץ ליפאן (קרטה ברזיל).  הראדה סנסיי אחראי על קבוצות רבות ברחבי העולם.  בשנת 2011 הוא נתן הכרה רשמית לKDS ישראל כנציגיו הבלעדיים בישראל.  בשל שירותו למען הממלכה המאוחדת, הוענק להראדה סנסיי אות אצולה (MBE) על ידי מלכת אנגליה.   סנסיי, יליד 1928, עדיין פעיל ומסייר יחד עם חברי הועדה הטכנית שלו במועודוניו ברחבי העולם.

פרופסור ברנרד וגלאדיס מתיה
ברנארד מתיה הינו יד ימינו של הראדה סנסיי.  לשעבר סגן נשיא אוניברסטת ריימס בצרפת, חבר הועדה הטכנית העולמית ומחבר הספר The Voice of the Mountain Dragon: Practicing with Harada Sensei
יחד עם אשתו גלאדיס, מוסמך על ידי סנסיי להחליפו כנציג בכיר של השיטה במפגשים בינלאומיים.  ברנארד וגלאדיס מסייעים ותומכים בKDS ישראל מאז הקמתה הפורמאלית של העמותה ב2007/8 .



אין תגובות: